Bekende issues met LTI Provider/Platform
Wanneer
Wat
Informatie
30-09-2019
#1628 issue met Safari en LTI
https://community.blackboard.com/thread/7871-lti-launch-request-gives-an-error-in-safari-browser
05-03-2020
Kom niet in de leeromgeving.
- Laat de klant controleren of er geen spaties voor of na de de URL, geheim of consumer key staan.
- controleer via de https://ltiapps.net/test/tc.php of je er zelf wel bij kunt.
Consumer key ontbreekt
Moodle heeft géén unieke consumer key. De consumer kan invullen wat ze zelf willen. Veelal geven we het advies om hetzelfde in te vullen als het geheim.
12-03-2020
Ik kom op een inlogscherm uit.
Sommige organisaties werkt het inloggen via LTI alleen wanneer ze binnen de browser blijven (dus NIET instellen in hun systeem dat ze nieuw scherm mogen openen. We zien dit bv bij ILIAS)
14-07-2020
Ik kom op een inlogscherm uit bij Safari & Edge
Vanwege privacy hebben Safari & edge extra instellingen.
Klik hieronder voor meer informatie.
-
Safari
Uitzetten: Voorkeuren > Privacy > Voorkomen volgen door gekoppelde sites.
-
Edge
Uitzetten: Instellingen > Privacy & Services:
Altijd "stikte" traceringspreventie gebruiken bij InPrivate
17-08-2020
Ik kom op een inlogscherm uit bij Chrome vanaf 12-08-2020
Vanwege privacy aanscherping doet Chrome een check op "secured cookies" in het kader van "Same-site-cookies". Het is belangrijk dat de instelling op sitebeheer hebt aanstaan "Enkel Secure Cookies". Indien dit aanstaan en probleem blijft bestaan, neem contact op met server beheerder.
20-08-2020
Cursist staat niet meer in de leeromgeving en/of cursist is in de leeromgeving maar resultaten zijn weg.
In het eerste geval is dit altijd gerelateerd aan de functie "Gebruikerssynchronisatie". Lees hier meer over in: Gebruikers zijn verdwenen en resultaten zijn weg
30-11-2020
Ik heb een consumerkey nodig?
Om een LTI in te stellen op het LMS moet een ziekenhuis een consumer key invullen. In veel gevallen, heeft de LMS leverancier hier informatie over. Waar dit niet van is, geef dan aan dat ze daar het GEHEIM nogmaals moeten invullen.
Hoe voorkom ik dat cursisten gaan "dwalen" over de leeromgeving?
De navigatie van een cursist via LTI gelijk aan die van een cursist die zelf een account aanmaakt. Dit houdt dus in dat cursist via LTI ook op hun profiel pagina kunnen komen en/of Mijn startpagina. Dit kan verwarrend zijn.
Een ziekenhuis kan in hun LMS systeem de navigatie beperken door bij de custom parameters: force_embed=1 in te vullen.
Dit kan echter in sommige gevallen juist problemen opleveren, bijvoorbeeld dat een cursist niet goed begrijpt hoe ze terug naar een andere module moeten. In dit soort gevallen is het vaak handig om een thema te hebben die voor LTI authenticatie methode parameters heeft opgenomen.
Cijfer komt niet door?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een cijfer / waarde niet wordt doorgestuurd of ontvangen. Hieronder een checklijst die ik altijd na loop.
- Controleer bij de LTI Tool of cijfersynchronisatie.
- Vereis cursus voltooid of activiteit voltooid:
- Nee, ga door naar 4
- Ja, ga door naar 3
- Controleer Cursusvoltooiing
- Alle vinkjes staan “activiteiten – alle”
- Vinkje staat bij cursus voltooid
- Niet = ga naar stap 4 en controleer of de CRON draait (4.1).
- Ja = ga verder naar stap 4 en controleer of de CRON cijfer (4.2) draait).
- Controleer CRON taken door te gaan naar naar server > taken > geplande taken
- Taak: Inzending voorbereiding controleer of de datum en tijd globaal overeenkomen:
Deze taak draait standaard elke 15 minuten.
- Wijkt af met meer dan 30 minuten = hosting bellen, probleem met cron melden.
- Wijkt niet af = Controleer cijfer doorsturen punt 4.2
- Taak: Publiceer als LTI-tool met gesynchroniseerde cijfers controleer of de datum en tijd globaal overeenkomen:
Deze draait elke 30 minuten standaard, en is door LT&C aangepast om elke 5 minuten te draaien.
- Wijkt af met meer dan 30 minuten => hosting Bellen
- Wijkt niet af = contact LT&C met daarin:
- Welke gebruiker het gaat.
- Welke Tool URL ID het gaat.
het heeft altijd gewerkt nu niet meer?
15-12-2021
Resultaat wordt niet doorgestuurd - missing service url
- Controleer of CRON melding geeft
- Controleer database MDL_Enrol_LTI of bij de Userid/TOolid inderdaad serviceurl leeg is.
- Vraag bij organisatie service url op.
- Plaats serviceurl in de database bij de juiste toolid/userid
- COntroleer of cron nu wel succes melding geeft.
Zie ook discussie: https://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=430048
De Tool provider code pakt de service URL en wanneer dit anders is dan de bewaarde waarde, wordt een nieuwe waarde ingesteld. Wat handig is in het geval dat een nieuwe service URL wordt aangeboden, i.p.v. wat eerder is ingediend. Dit lijkt echter niet goed te werken met de Basic Outcome 1.0 sectie 2 omschrijving.
Defacto: in capp kunnen ze bij de module aanzetten "toegang tot afgeronde module" . Als deze aanstaat op de LTI (module) dan wordt bij het eerste resultaat dat terugkomt een extra knop getoond voor de cursisten waarmee ze dus inzage krijgen in eerder gehaalde resultaten. Bij Moodle leeromgevingen moet dit vinkje uitstaan anders wordt de url gecleand.
10-11-2022
wanneer custom_force_embed =1 wordt gebruikt wordt de SCORM afsluit knop niet getoond
het gedrag van Embedded wordt bepaald door:
- Versie Moodle
- Thema
Van Moodle 3.9 tot 3.11 wordt de knop getoond in de #page-header. Vanaf M4.0 toont de knop standaard in de activity-header waardoor dit probleem is opgelost in Moodle standaard.
08-12-2022
Invalid signature melding
Controleer of er een vreemd teken in de naam van de cursist staat. Vervang dit teken door een 'standaard' teken.
Voorbeeld:
Er is een Moodle tracker aangemaakt:https://tracker.moodle.org/browse/MDL-76600
06-03-2024
klant meldt dat de header ontbreekt én ze geen blokken zien
In de applicatie van de klant zelf is aangegeven welke 'content' onderdelen zichtbaar moeten zijn. Ze kunnen bv beslissen alleen de content in CSS class region-main te tonen. Waardoor de header en blokken verdwijnen van de pagina. Dit zijn custom parameters die vaak toegevoegd worden.
De waarde die meegestuurd wordt is [custom_force_embed] => 1
Heb je een training met bv blokken of wil je de header tonen dan wil je deze waar op de 0 hebben staan.
30-10-2024
Skillstown meldt De leverancier van de training stuurt de voortgang door en die moet op 100% zetten. Als die maar tot 98% door komt betekent het dat de leverancier de progressie incorrect doorstuurt. Daar kunnen wij aan onze kant niets aan doen. Op de vraag van de klant van skillstown waarom de cursus niet afgerond wordt.
In principe staan de Moodle Leeromgevingen ingesteld om een eindresultaat door te sturen en niet een voortgang. Je kan het cijferboek wel dusdanig gebruiken om voortgang te tonen, maar dat is NIET het uitgangspunt bij de meeste van klanten. Als bij de klant een EINDTOETS gebruikt wordt voor de afronding, dan mag je ervan uit gaan dat we het eindresultaat van de eindtoets doorsturen.