Gebruikers zijn verdwenen en resultaten zijn weg
LTI koppeling werkt als een Single Sign On, dit houdt in dat gebruikers zonder extra inlog vanuit hun eigen LMS systeem in het Moodle LMS kunnen komen.
Wanneer je een LTI tool toevoegt aan je Moodle cursus heb je onder Extern systeem de instelling "Gebruikerssynchronisatie".
Hier kun je per LTI tool bepalen hoe jij de synchronisatie wil laten lopen. Standaard is ingesteld op "Nieuwe gebruikers aanmelden en ontbrekende gebruikers afmelden".
Je hebt ook de mogelijkheid om te zeggen alleen "Nieuwe gebruikers aanmelden" of "Gebruikers af te melden".
Deze synchronisatie wordt uitgevoerd door een taak "Publisheer als LTI tool met gesynchroniseerde gebruikers" in je eigen Moodle LMS. Deze taak draait standaard elke 30 minuten (dit is aan te passen door je Sitebeheerder).
Wat deze taak technisch doet is het controleren /vragen - op basis van jouw instellingen - wat er gewijzigd is aan het andere LMS systeem.
Wat adviseer je
Vanuit goed AVG praktisch adviseer ik de standaard instelling te gebruiken, echter zijn er LMS leveranciers kunnen niet goed overweg met deze synchronisatie. Het kan ook zijn dat de klant van de LMS leverancier zelf geen goed besef heeft over hoe de SSO technisch werkt, waardoor ze dus bijvoorbeeld "per ongeluk" een gebruiker vermelden.
Je kan handmatig wel dit herstellen. Als de gebruiker via eigen LMS weer binnenkomt, dan kun je als cursus beheerder het account handmatig toevoegen aan de cursus met "cijfer herstel" aan. Dit gezegd, het kan zijn dat het NIET werkt. Dit is namelijk ook afhankelijk van de modules waar je mee werkt. Het is dus GEEN garantie.
Als je als organisatie besluit je standaard instelling aan te passen om dit probleem te voorkomen dan adviseer ik de instelling "Nieuwe gebruikers aanmelden", inclusief:
- Vermelding in je verwerkersovereenkomst vanwege de AVG dat je dit doet, en op welk moment dat je wel de gegevens verwijderd.
- Een organisatie beleid waarin het opschonen van resultaten van gebruikers opgenomen is/wordt.
Wil je meer weten over hoe je cijfers kunt herstellen na afmelding, ga naar: https://ltnc.freshdesk.com/nl/support/solutions/articles/48001155545-gebruiker-is-niet-meer-aangemeld-op-cursus-en-daardoor-is-het-cijfer-weg