Moodle als LTI Provider
INHOUDSOPGAVE
Wat is LTI
LTI staat voor Learning Tools Interoperability. En is is een specificatie voor onderwijstechnologie, ontwikkeld door het IMS Global Learning Consortium. Het specificeert een methode voor een leersysteem om aan te roepen en te communiceren met externe systemen.
In de huidige versie van de specificatie, v1.3, wordt dit gedaan met behulp van OAuth2, OpenID Connect en JSON Web Tokens. Een Learning Management System (LMS) kan bijvoorbeeld LTI gebruiken voor het hosten van cursusinhoud en -tools die door externe systemen van derden op een website worden aangeboden, zonder dat een lerende apart op de externe systemen hoeft in te loggen, met informatie over de lerende en de leercontext die door het LMS met de externe systemen wordt gedeeld.
Kortweg: LTI zorgt voor een Single Sign On connectie tussen 2 LMS systemen én maakt het mogelijk om een resultaat van het ene LMS (de provider) naar het andere LMS (de consumer) te sturen.
Moodle als LTI provider
Moodle heeft standaard een authenticatie -en aanmeldingsplugin "Publiceer als LTI-tool". Wanneer je sitebeheerder deze beschikbaar maakt, kun je als trainer/docent gebruikers van een andere LMS systeem (LTI consumer) toegang geven tot een cursus en activiteiten en het behaald resultaat terug sturen.
Inschakelen op site niveau
- Ga naar Sitebeheer > Plugins > Authenticatie > Authenticatie beheren > LTI
- Ga naar Sitebeheer > Plugins > Aanmeldingen > Beheer aanmeldingsplugins > Publiceer als LTI-tool
- Ga naar Sitebeheer > Veiligheid > HTTP security > Frame-embedding toestaan
Je Moodle cursus via LTI Provider beschikbaar maken
- Je kunt op 2 manieren je cursus Publiceren als LTI tools:
- Door te gaan naar aanmeldingsmethodes.
- Door via de instellingen direct te gaan naar "Gepubliceerd als LTI tools"
- Voeg een Tool toe.
- Stel de LTI tool naar wens in en klik op Methode toevoegen.
- Deel de gegevens met je klant (de LMS consumer):
- Standaard: Start URL + Geheim
- Optie: Cateridge URL of Registratie URL
Het ligt een beetje aan het LMS systeem waar mee gewerkt wordt. Zie hieronder. Ervaring is dat de meeste LMS systemen prima werken met de LAUNCH URL +Geheim combinatie. Belangrijk is dat Moodle géén consumer af geeft, als dit verplicht gesteld wordt, adviseer mensen het Geheim (secret) te gebruiken.
Video uitleg
In deze uitleg laten we zien hoe je een cursus instelt als LTI provider. We gaan tevens in op waar je verder aan moet denken zoals:
- Wat je cursusvoltooiingsinstellingen gaan zijn.
- Dat de LTI het cijfer doorstuurt dat in het Moodle puntenboek staat in de kolom "cursustotaal".
- Dat je een keuze maakt om een cijfer pas door te sturen bij cursusvoltooiing of elk actueel cijfer.
- Dat andere LMS systemen NIET altijd hetzelfde denken als Moodle!
LTI Provider instellingen tips
- Aanmeldingsduur: dit heeft betrekking op de duur dat een cursist heeft om aangemeld te zijn. Wanneer een medewerker van de klant in de cursus komt (of door ons herkent wordt als een nieuwe cursist) via de LTI krijgt deze een datum en tijd stempel mee. Voorbeeld: Pietje Puk van Proteion komt op 01-01-2020 de cursus in. We hebben een aanmeldingsduur van 365 dagen. Dan heeft Pietje toegang tot 01-01-2021. Klaartje begint 1 maand later, haar stempel is 01-02-2020, zij heeft dan tot 01-02-2021 toegang.
- Startdatum: dit is de datum waarvan nieuwe gebruikers via de LTI Tool provider wordt toegelaten.
- Einddatum: dit is de datum tot wanneer nieuwe gebruikers via de LTI TOol provider wordt toegelaten.
- Rol leraar: zet deze op LEERLING zodat je niet het risico loopt dat iemand via de LTI TOol provider in een andere rol binnen kan komen.