Aanwezigheid: overzicht
De aanwezigheidsactiviteit is ontworpen voor leraren om tijdens de les aanwezig te kunnen zijn en voor studenten om hun eigen aanwezigheidsrecord te kunnen bekijken.
Een docent kan de aanwezigheidsstatus van een student markeren als "Aanwezig", "Afwezig", "Laat" of "Excuus". Deze statusbeschrijvingen kunnen worden geconfigureerd en er kunnen meer worden toegevoegd. De docent voegt Aanwezigheid toe als een activiteit van een cursus en stelt vervolgens de sessies in waarvoor de aanwezigheid moet worden gevolgd.
De aanwezigheidsactiviteit kan rapporten genereren voor de hele klas of voor individuele studenten. Studenten kunnen ook hun eigen aanwezigheidsrecord zien als de activiteit niet is verborgen.
Het optionele aanwezigheidsblok biedt docenten snelle toegang tot de aanwezigheidsfunctionaliteit en biedt studenten snelle toegang tot een samenvattend rapport voor hun eigen aanwezigheid.
De plugin is vrijblijvend te downloaden vanaf Moodle.org: https://moodle.org/plugins/mod_attendance en maakt deel uit van de set plugins die ook op MoodleCloud gebruikt worden.
Toevoegen van de aanwezigheidsactiviteit
- Zet wijzigingen aan.
- Klik op Voeg een activiteit of Bron toe.
- Selecteer Aanwezigheid.
Je kunt zoveel aanwezigheidsactiviteiten toevoegen aan 1 cursus als je wilt.
Binnen de aanwezigheidsactiviteit kun je meerder sessies hebben.
Zorg ervoor dat je de aanwezigheidsactiviteit een naam geeft die past bij hetgeen dat beoordeeld wordt bijvoorbeeld: Aanwezigheid klassikale training.
Wanneer je groepen gebruikt binnen een cursus, kun je een sessie koppelen aan een groep.
Sessies toevoegen
Nadat je de activiteit hebt toegevoegd kun je aan de activiteit sessies toevoegen. (1)
Een sessie kan bestaan uit 1 dag (2) óf je voegt meerdere sessies (3) tegelijk toe door sessies te laten herhalen.
Je kan voor elke sessie ook een kalender event aanmaken (4) in je leeromgeving.
Het uitgangspunt van de activiteit is dat trainers/docenten de aanwezigheid registreren van hun cursisten.
Het is echter ook mogelijk om studenten (5) zelf de aanwezigheid te laten registeren.
Denk hierbij wel aan of je dit bv wil beperken op basis van een specifiek IP Adres zodat studenten de registratie bv niet vanuit thuis kunnen doen.
Statusset (instellen van aanwezigheidscategorieën en beoordelingen)
Selecteer in de aanwezigheidsactiviteit de tab Statusset (1).
Selecteer "Status set" (2) die je wilt gebruiken (sitebeheerders hebben de mogelijkheid om statussetten voor je klaar te zetten).
Bij de selectie van een status set krijg je te zien (3): acroniemen, aanwezigheidsstatusbeschrijvingen en het cijfer (punten) dat je kunt toewijzen. Standaard zijn de statusbeschrijvingen "Aanwezig", "Afwezig", "Te laat" en "Excuus".
Je kunt er de voorkeur aan geven de beschrijvingen te wijzigen (4) (bijvoorbeeld door "Te laat" te wijzigen in "Verlaat"), de manier waarop punten worden geteld te wijzigen of nieuwe statusbeschrijvingen toe te voegen.
Om dit laatste te doen, vul je de vijfde regel in en klik je op de knop Voeg toe(5).
Belangrijk: wanneer je op de knop Voeg toe klikt, gaan wijzigingen in bestaande opties die zijn aangebracht na de laatste keer dat de knop Update werd gebruikt, verloren. Als je op de knop Bijwerken klikt, gaan wijzigingen die in de Toevoegen zijn aangebracht nadat de knop voor het laatst is gebruikt verloren.
Als je klaar bent met het wijzigen van items op deze pagina, klikt u ten slotte op de knop Bijwerken om de wijzigingen te registreren.
Wijzigingen van een sessie
Wanneer je een sessie wil wijzigen ga je naar de tab Sessies (1). Je klikt vervolgens bij de sessie je wilt wijzigen op het tandwieltje (2).

Aanwezigheidregistreren
Om de aanwezigheid op een sessie te registreren, ga je naar de tab Sessies (1) en klik je vervolgens op het pijltje (2).

Vervolgens zie je een overzicht staan van de cursisten dien in de cursus zijn aangemeld.
Boven de namen van de cursisten zie je de acroniem staan. In dit voorbeeld (P = Present, L = Te laat, V = Verontschuldigd, A = Aanwezig).
Je hebt 2 manieren om te registreren:
- Je klikt bij "zet de status voor alle gebruikers" (2) op de acroniem die van toepassing is en klikt op sla aanwezigheid op (3)
Dan wordt bij alle cursisten die in de lijst staan in 1x de aanwezigheid geregistreerd.
Je kan eventueel daarna bij een specifiek cursist de status wijzigen door bij de naam het juiste bolletje te selecteren.
- Je selecteert per cursist het bolletje dat bij de aanwezigheid van toepassing is.
Belangrijk om te weten:
- De lijst wordt getoond per 25 gebruikers. Wanneer je de "zet de status voor alle gebruikers" wil inzetten, vergeet dan niet de lijst te zetten op "Gebruik geen paginering". (4)
- Bij opmerkingen kun je notities achter laten. (5)
- Vanuit de AVG is het vermelden van specifieke zaken zoals "Ziek" "naar dokter" "Kind ophalen" gezien als privacy gevoelige informatie. Noteer dit dan ook niet in de aanwezigheidsregistratie en maak eventueel gebruik van handige afkortingen waar binnen de administratie bekend is wat er bedoeld wordt.

Rapportages
Binnen de aanwezigheidsactiviteit zie je in de tab "Rapportages" een overzicht van de registraties.
Het is tevens mogelijk om een rapportage te exporteren naar bijvoorbeeld excel. Je gaat hiervoor naar de tab "Exporteer".
Je kunt een volledige rapportage exporteren of bijvoorbeeld de presentie van 1 of meerdere cursisten.
Je kan zelf aangeven welke informatie belangrijk is dat er getoond wordt in de excel lijst, bijvoorbeeld het Student ID of gebruikersnaam in de leeromgeving.
Tijdelijke gebruikers
Het zou kunnen voorkomen dat een cursist nog niet geregistreerd is in de cursus. De docent kan dan in de aanwezigheidsactiviteit een tijdelijke gebruiker aanmaken zodat de aanwezigheid alsnog geregistreerd kan worden.
Belangrijke note:
Wanneer cursisten later dan de sessie datum zijn aangemeld in de cursus, zullen ze cursief in de sessie getoond worden. In sommige versies van Moodle, worden deze gebruikers helemaal niet getoond.
Het is dus belangrijk dat cursisten vóór de registratie zijn aangemeld in de module. Gebruik eventueel tijdelijke gebruikers als alternatief wanneer dit vergeten is/wordt.