BBB: FAQ
INHOUDSOPGAVE
Ondersteunde webbrowsers
Bij LT&C gebruiken we de HTML5 versie van de BBB software. Dit kan inhouden dat NIET alle webbrowsers deze ondersteuning bieden. De webbrowsers die momenteel HTML5 actief geïntegreerd hebben zijn:
-
Desktop/Laptop: Chrome or Firefox (latest versions)
-
Mobile iOS (12.2+): Safari
-
Mobile Android (6.0+): Chrome
Internet Explore ondersteund géén HTML5. Als je de nieuwe versie van EDGE op je device hebt staan, dan zal dit wel werken. Let hier dus goed op.
Geen connectie met microfoon en/of webinar
Je cursist meldt dat hij of zij géén connectie kan maken met microfoon. Error melding 1020 of 1007.
Vraag de cursist om het te proberen op een andere computer/laptop of device óf vanuit een ander "internet" punt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de WIFI connectie extra firewall beschermingen heeft waardoor dit probleem kan ontstaan.
Video
Haperingen
Voor BBB raden we een minimale verbinding aan van 1Mbits download en 0.5Mbits upload. Gebruikers kunnen hun actuele snelheid testen via: https://www.speedtest.net/
Wil niet starten
Controleer of je webbrowser toestemming heeft om een webcamera te mogen opstarten voor de BBB omgeving. In Chrome herken je dit aan het webcamera icoontje aan de rechterkant in de adresbalk.
Goed
Fout
Oplossing
- Klik op het webcamera icoontje
- Selecteer de bovenstaande optie " [xxxURL BBB] altijd toegang tot je camera geven"
Geeft een error melding: Kan mediaserver niet vinden
Beëindig je virtuele klasruimte, en start deze opnieuw op. Het kan zijn dat je op een server bent uitgekomen die eigenlijk al bijna aan zijn maximaal gebruikers zit.
Let op: je moet dus niet afsluiten met het kruisje, maar de sessie echt beëindigen/verlaten!
Schermdelen
Is het overnemen van een scherm mogelijk bij schermdelen?
Nee, het is niet mogelijk om via BigBlueButton schermdelen, het scherm van iemand anders over te nemen.
Waarom heb ik geen audio bij schermdelen?
Audio komt via verschillende kanalen binnen. Niet alle webbrowsers hebben dezelfde manier om hiermee om te gaan. Hierdoor ondersteunt BBB op dit moment nog geen audio van screensharing of gedeelde video url's. Het is nog niet bekend wanneer dit wel zal gaan gebeuren.
Hoe kan ik de openbare chat "modereren"?
Je hebt géén mogelijk om een chat bericht dat niet gewenst is te verwijderen door de gebruiker. Je zal dit pragmatisch moeten oppakken door:
- Vooraf duidelijk aangeven wat de bedoeling is van de chat en dat misbruik leidt tot bijvoorbeeld verwijdering van de webinar.
- De chat te exporteren, en daarna leeg te maken zodat opnieuw gebruikt kan worden. Eventuele belangrijke berichten /vragen uit de chat kunnen dan gelezen worden in het tekst bestand en eventueel gekopieerd worden in de openbare chat voor hergebruik.
Welke webbrowser kan ik het beste gebruiken?
Om te zorgen dat BigBlueButton een hoge kwaliteit aan audio, video en scherm delen kan leveren, heeft het een ingebouwde ondersteuning voor "web realitime communicatie bibliotheken". De technische term is WebRTC.
WebRTC is standaard ondersteund door alle grote webbrowsers zoals Chrome, Firefox, Safari en Safari Mobile. Voor het beste resultaat op desktops en laptops wordt Chrome en Firefox aangeraden.
Werk je met een Chromebook, gebruik dan de ingebouwde Chrome browsers.
De ondersteuning van WebRTC in een browser wordt steeds meer gebruikt. Microsoft heeft onlangs een nieuwe versie van Microsoft Edge uitgebracht die het Chromium open source project gaat ondersteunen. Dit houdt in dat Windows 10 computers die gebruik maken van deze nieuwe versie van Edge, met 1 druk op de knop BigBlueButton kan gaan gebruiken.
Note: wil je BBB gebruiken op je tablet en/of telefoon? Gebruik dan een van de aangeraden browsers!
Break-out rooms
Is het mogelijk om na het aanmaken van een brainstormruimte als deelnemer te wisselen?
Ja, wanneer je de ruimtes vrij laat kiezen is dit mogelijk. De brainstormruimte is een aparte tab in je webbrowser. De deelnemer moet dan uitloggen (1) uit de brainstorm ruimte via de "puntjes" rechtsboven in het BBB scherm.
Vervolgens kan de deelnemer in het hoofdscherm via de optie Brainstormruimtes toetreden tot een kamer. Door te klikken op deelnemen aan kamer (2).
Scherm 1
Scherm 2
Kan ik nieuwe deelnemers toevoegen aan een Brainstorm ruimte wanneer ik géén vrije keuze heb gegeven?
Ja, wanneer iemand in de rol van Moderator staat kun jij via Gebruikers > Radartje > Brainstormruimte uitnodiging de nieuwe deelnemers toevoegen.
Kan ik content mee nemen naar de hoofdkamer
Nee, dit is op dit moment nog niet mogelijk.
Kan ik een break-out room opnemen?
Nee, dit is op dit moment nog niet mogelijk.
Kan een cursist contact zoeken met de docent?
Nee, dit is alleen mogelijk wanneer je als docent in alle ruimtes aanmeld. Er wordt een apart scherm geopend waardoor je de chat kunt monitoren.
Ik wil de BBB virtuele ruimte in een andere taal dat Nederlands tonen
De BBB virtuele ruimte pakt de taal die ingesteld is bij de webbrowser. Stel dus dat iemand de Engelse of andere taal heeft ingesteld bij de webbrowser, dan zal de virtuele ruimte in de Engelse of de gekozen andere taal worden getoond. Als BBB de taal van de browser niet herkent, dan toont BBB standaard in de Engelse taal.
Zijn er meer instructies over BBB?
Ga dan naar https://support.blindsidenetworks.com/hc/en-us/categories/360000379651-BigBlueButton-HTML5
Instructie tekst vertaling
Het is mogelijk om je eigen 'introductie/welkomst' tekst te tonen in de virtuele ruimte, met uitzondering van het gekadered punt 3. Dit komt vanuit de server.
Zie hieronder waar je1 en 2 kan aanpassen
- Sitebeheerders kunnen een standaard tekst plaatsen bij de plugin instellingen en deze kan (mits aangegeven) door een Docent aangepast worden bij de BBB instellingen. Een sitebeheerder kan ook (optie 2) de standaard tekst in de taalbestanden (stringindentificatie: mod_form_field_welcome_default.) aanpassen zodat je verschillende standaard teksten kan hebben voor bv de Nederlandse als Engelse taal.
- Als je als docent hebt ingeschakeld dat een sessie wordt opgenomen, wordt deze tekst automatisch getoond. Deze tekst kan ook via de taalbestanden worden aangepast zodat het beter past in de communicatiestijl van jouw organisatie. Ook deze taalstring reageert op de taal keuze bij het profiel, cursus en/of activiteit.
- Deze tekst kun je NIET aanpassen, en zal géén rekening houden met de taal keuze bij profiel, cursus en/of activiteit mits hier bij de BBB server configuraties rekening mee gehouden. Voor klanten van LT&C die gebruik maken van de BBB dienstverlening van LT&C, wij hebben dit als PRB-130 geregistreerd en verzoek tot wijziging ingediend bij de leverancier.