Cirkelreferentie of een gebroken berekening in de Cijferlijst
Dit artkel is geplaatst n.a.v. melding van een organisatie in de zomer van 2022 aan de MUA t.a.v. problemen met Moodle cijferboek.
Een berekening in de Cijferlijst is mislukt wanneer een item (quiz, beoordeling, cijferitem) in de Cijferlijst met een ID-tag in de berekening wordt verwijderd. Met als resultaat elke berekening
dat een ID heeft voor dat verwijderde item, zal breken. Aangezien het item niet meer bestaat in de Cijferlijst, de corresponderende ID-tag (bijv. [[ASST]]) wordt een code tussen twee dubbele hash #
symbolen (bijv. ##), zoals ##gi766859##.
Voorbeeld
Een cursus van Term 3, 2021 had een cijfer met de volgende berekening voor Spot Test 2:
=(([[C]]+[[D]])/45)*100.
Deze berekening gebruikte twee Quizzen (Practical Tests), [C] en [D]
Deze cursus is hergebruikt in semester 2, 2022, waar de twee praktische tests, [C] en [D] werden verwijderd en de berekening voor Spot Test 2 werd:
=((##gi793535##+##gi793536##)/45)*100
Oplossing
Om het probleem met de cijferlijstberekening op te lossen
- de ##code## moet worden vervangen door een geldig ID-label (van een nieuw item); of
- verwijder de berekening met de ##code##
Nadat de berekeningsformule van de Cijferlijst is hersteld, worden de cijfers berekend zoals verwacht zonder de foutmelding in het gebruikersrapport van de student. Anders blijft Moodle doorgaan
probeer het verwijderde beoordelingsitem opnieuw te beoordelen, waardoor de verwerkingsbelasting.
Extra informatie
De bovenstaande foutmelding wordt weergegeven wanneer
- een Cijfer item (met een berekening) of Cursustotaal (met een berekening) is kapot, en
- er is een wijziging aangebracht in de Cijferlijst (student doet een quiz, een studentbeoordeling is beoordeeld, beoordeling toegevoegd, cijferitem toegevoegd, enz.), en
- een cursusleider bekijkt de cijferlijst.
Als een cursusleider de Cijferlijst niet heeft bekeken, is de herberekening in behandeling. Vervolgens,
- een student ziet in zijn/haar gebruikersrapport het woord 'fout' in plaats van het cijfer in een willekeurige beoordeling die is bijgewerkt en een geldig ID-label heeft in de gebroken formule,
- het woord 'error' verschijnt in plaats van een cijfer in het cijferitem of het cursustotaal daarvan bevat de formule.
Nadat de instructeur de Cijferlijst heeft bekeken, wordt er een herberekening uitgevoerd, ziet de student
- het juiste cijfer voor elke toets met een ID in de formule
- een onjuist totaal voor het cijfer in het cijferitem of cursustotaal dat de bevat gebroken berekening of
- als de berekening volledig verbroken is en geen geldige ID's in de formule bevat, dan is de student ziet het woord 'fout' in plaats van een cijferwaarde.
Het probleem 'Waarschijnlijk kringverwijzing of gebroken berekeningsformule' kan worden opgelost door te verwijderen het cijferitem.
Een gebroken berekeningsformule treedt op wanneer
- een item (toets, beoordeling, cijferitem) in de cijferlijst met een ID-tag in de berekening wordt verwijderd, en
- er is een wijziging aangebracht in het cijferboek (student doet een quiz, een studentbeoordeling is gemarkeerd, beoordeling toegevoegd, cijferitem toegevoegd)
Om te voorkomen dat het probleem zich herhaalt
- telkens wanneer een beoordelingsitem (opdracht, toets) wordt verwijderd, elk totaal dat de gebruikte beoordelingsitem in een berekening moet worden bijgewerkt of verwijderd.