Forum bericht gestuurd - maar mail komt niet aan
We krijgen regelmatig de melding "Ik heb een forum bericht gestuurd, maar deelnemers geven aan dat ze deze niet hebben ontvangen."
Onze ervaring is dat dit vaak gebeurd wanneer de Forum activiteit onjuist is ingesteld.
Hieronder onze checklist:
Controleer Inschrijfmodus
- Wanneer deze op optioneel staat dan zal een deelnemer géén bericht ontvangen totdat deze zichzelf heeft ingeschreven.
- Het kan ook zijn dat je deze op verplicht of initieel hebt gezet, in dit geval zou een deelnemer wel een bericht moeten hebben mocht dat niet zo zijn, ga voor jezelf na of je deze instelling hebt omgezet nadat dat de deelnemer is aangemeld Zo ja, dan moet de deelnemer zichzelf alsnog aanmelden voor het forum.
Gebruik je het forum om deelnemers actief te betrekken, gebruik dan de inschrijfoptie Verplicht of Initieel . In het laatste geval kan een deelnemer zichzelf altijd afmelden van de forum berichten.
Voor beheerders: controleer mail instellingen
- Ga naar sitebeheer > server > E-mail > Uitgaande e-mail instellingen
- Klik op Test configuratie uitgaande e-mail
- Stuur een bericht naar jezelf.
-
Controleer of deze aankomt:
- Ja: dan staan de e-mailinstelingen goed.
-
Nee:
- heb je een foutmelding gekregen > Dan gaat er iets niet goed met de geconfigureerde emailinstellingen, neem contact op met de aangewezen persoon in de organisatie.
- Geen foutmelding > Doe dan een test via https://www.mail-tester.com/ om te zien wat er verbeterd moet worden. Denk hierbij aan een DKIM en/of SPF record.