SCORM: na vervanging zijn de resultaten van cursisten weg
De reden dat het cijfer wel in de log staat maar niet SCORM voltooid is, heeft te maken met het volgende.;
Het SCORM pakket en Moodle communiceren via een API.
Zodoende wordt er elke keer dat er iets gedaan is in het SCORM pakket een 'signaal' naar Moodle teruggestuurd. Dit kun je zien als een 'voortgang'.
In de Moodle Log wordt dit genoteerd als Ingestuurde ruwe SCORM-score .
Dit is dus nog niet het definitieve cijfer.
Deze inzending zie je ook terug in het Moodle cijferboek > cijfergeschiedenis.
Tijdens dit proces is de status 'bezig'.
Wanneer de cursist het einde van de SCORM heeft bereikt - bv pagina dat ze zien dat de toets succesvol of niet is afgerond- krijgt Moodle een signaal door van deze status (pass/failed of complete /incomplete - afhankelijk van de SCORM publicatie) en wordt het definitieve cijfer weggeschreven in het Moodle Cijferboek.
Wat ging hier mis...
Het oude SCORM pakket is vervangen door een nieuw SCORM pakket.
Maar doordat de "item identifier" in de imsmanifest.xml file, niet hetzelfde is, is de SCORM rapportage (dus niet Moodle log en/of cijfergeschiedenis) en puntenboek leeggegooid.
Hierdoor zien we géén historische gegevens meer.
Als de cursist voltooid had gehaald dan was dit WEL blijven staan omdat deze rapportage niet geraakt wordt dan wel de LTI cijfer synchronisatie al signaal had gestuurd.
Om te zorgen dat dit niet meer gebeurd dient dus het imsmanifest.xml file gecontroleerd te worden.
De oplossing…
- Download het huidige SCORM pakket dat in de cursus staat.
- Unzip het bestand.
- Zoek het bestand IMSMANIFEST.XML
- Open het bestand met kladblok
- Zoek de regel waarin de “item identifier” staat.
- Kopieer deze hele regel.
- Unzip nu de nieuwe SCORM.
- Open het bestand IMSMANIFEST.XML
- Zoek de regel waarin de “item identifier” staat.
- Vervang deze regel door de gekopieerde regel uit de oude SCORM.
- Sla de wijziging in het IMSMANIFEST.XML op.
- Zip nu het bestand.
- Upload nu het gezipte bestand in het SCORM-pakket van de cursus.