BigBlueButton
BigBlueButton is een apart stukje open source software voor Virtuele Klasruimtes. BigBlueButton heeft een volledige integratie met Moodle met behulp van de activiteit: BigBlueButton.
Om BigBlueButton te kunen gebruiken heb je een BigBlueButton Serviceprovider nodig. Je vind hier meer informatie over in deze map.
-
Wat is BigBlueButton?
INHOUDSOPGAVE Wat is BigBlueButton Welke functies heeft BigBlueButton? Hoe kom je aan de BigBlueButton software? Welke advies geeft LT&C Wat is BigBlueButton BigBlueButton is een open source webconferentiesysteem voor online leren. Het doel van het project is om studenten op afstand een online leerervaring van hoge kwaliteit te bieden. BigBlueButton is te koppelen aan Moodle met behulp van de Activiteit: BigBlueButton . Deze activiteit is te downloaden en te te installeren vanaf Moodle.org plugin database: https://moodle.org/plugins/mod_bigbluebuttonbn Bij installatie krijg je toegang tot de BigBlueButton test ruimte - het is niet de bedoeling (daarnaast ook beperkt) om de ruimte voor instructie doeleinde te gebruiken. Welke functies heeft BigBlueButton? Delen van webcamera Delen van je audio Scherm delen door de presentator Uploaden en tonen van een PDF of Powerpoint presentatie. Break Out rooms (zonder opname!) Opnemen van sessies in de hoofdruimte. Externe toegang tot BigBlueButton met Greenlight software (vaak apart aan te schuiven!) Hoe kom je aan de BigBlueButton software? Vanaf Moodle 4.1 heb je de gratis tier versie van BigBlueButton tot je beschikking. Deze optie staat standaard uit, en je kan een verzoek indienen bij LTNC om je site te laten registreren bij BlindSide Network. Aan de gratis tier versie zitten wel een aan 'belemmeringen' De maximum lengte voor elke sessie is 60 minuten. Je mag maximaal 1 sessie tegelijk draaien tot 25 gebruikers. De opname wordt ná 7 dagen verwijderd en is NIET downloadbaar. De webcamera's van de studenten zijn alleen zichtbaar voor de modarator. Wil je graag de mogelijkheid om meer sessies tegelijk te draaien en je opnames langer waren én downloaden. Op onze website vind je de mogelijkheden en kosten.
-
BBB: uitproberen zonder plugin
Hieronder vind je de instructies voor het aanmaken van een ruimte via de website van Big Blue Button. Voor het werken in een ruimte heb ik een apart artikel geschreven. Ga naar https://demo.bigbluebutton.org/gl en klik op aanmelden. Kies vervolgens je manier van aanmelden, het gemakkelijkste is bv met Twitter, Google of Office 365. Je kan al direct beginnen door de: Link te delen met diegene die jij wilt. Klik op de knop Begin. Je kan ook klikken op Maak een kamer, dan maak je een eigen kamer met je eigen specificaties. De URL om deelnemers uit te nodigen zal dan ook veranderen.
-
BBB: instellen activiteit in Moodle
LET OP: Om de Big Blue Button activiteit te kunnen gebruiken in Moodle, moet deze eerst geconfigureerd worden door de sitebeheerder ! Toevoegen van de BBB activiteit aan je cursus. Na installatie van de BBB plugin vind Big Blue Button activiteit in je lijst van activiteiten en bronnen die je als docent kunt toevoegen in de cursus. Zet de cursus in zet wijzigingen aan. Klik op Activiteit of bron toevoegen. Selecteer de activiteit genaamd BigBlueButtonBN. Instance type Kies je instance type (1). Je kan kiezen uit: Ruimte/activiteit met opname Ruimte/Activiteit (zonder opname) Alleen opname Let op: niet alle BBB services laten het opnemen toe. Overleg goed met je sitebeheerder wat voor jouw van toepassing is. Algemene instellingen Kies bij algemene instellingen "Toon meer" (2). Vul daarna in: Naam virtuele klaslokaal - verplicht: dit is de naam van de activiteit, zorg dat het herkenbaar is voor je studenten/cursisten. Beschrijving - optioneel: dit is ruimte voor extra instructies en eventuele leerdoelen. Als je de beschrijving op de cursuspagina wil tonen, vink dit dan aan. Stuur melding - optioneel: vink dit aan als je wilt dat er een bericht gestuurd wordt naar aangemelde gebruikers om hun te informeren dat de activiteit is aangemaakt en/of aangepast. Dit is met name handig wanneer het om een nieuwe activiteit is in een bestaande cursus. Activiteit / ruimte -instellingen Welkomstbericht: Wanneer je een de activiteit start zie je een standaard welkomstbericht. Hier kun je het bericht aanpassen dat getoond wordt. Wachten op moderator: als je dit aanvinkt, kunnen cursisten/studenten de virtuele omgeving niet in voordat de docent (moderator) binnen is. Gebruikerslimiet*: standaard staat hier 0 maar je kan dit eventueel aanpassen Sessie kan worden opgenomen*: vink dit aan als je de sessie wilt laten opnemen Neem alles op vanaf het begin*: de opname start zodra de sessie begint. Opname knop verbergen*: deze kan je aanvinken als je de opname direct laat starten, Moderators hebben dan geen optie meer om de opname tijdens de sessie uitzetten. Dempen bij het starten*: wanneer iemand in de virtuele omgeving komt, wordt de microfoon automatisch gedempt. * instellingen met een sterretjes staan niet standaard aan, dit kan de sitebeheerder regelen. Opname settings Standaard leeg, de sitebeheerder kan hier opties voor open zetten. Voeg opnames toe van verwijdere activiteiten Toon alleen geïmporteerde links: de BBB activiteit heeft geen optie om een virtuele ruimte op te zetten. Opnamevoorbeeld weergeven: dan wordt er een "screenshot" van de opname getoond als deze klaar is. Vergrendelinstellingen Standaard leeg, de sitebeheerder kan hier opties voor open zetten. Schakel webcams uit Schakel microfoons uit Schakel privéchat uit Schakel openbare chat uit Schakel gedeelde notities uit Gebruikerslijst verbergen Vergrendel de ruimte- indeling Negeer de vergrendelingsinstellingen (wanneer de sitebeheerder bepaalde instellingen heeft gekozen) Sta negeren vergrendelingsinstellingen toe (gebruikers mogen deze instellingen overschrijven in de virtuele ruimte) Inhoud van de presentatie Upload hier je presentatie, zodat deze vast klaar staat. Dit kan ook bijvoorbeeld een slide zijn met "huisregels". Toegewezen rol gedurende live sessie Standaard is ingesteld dat aangemelde gebruikers "toeschouwers" zijn met uitzondering van de rol: leraar en beheerder. Je hebt de optie om eventueel deelnemers handmatig toe te voegen, zodat alleen deze toegang hebben tot deze sessie. Deelnemers toevoegen (1): Alle aangemelde deelnemers in de cursus hebben toegang tot de activiteit. Je voegt deelnemers toe op basis van hun Rol (bv deelnemers) of Gebruiker. Bepaal vervolgens welke rechten (2) van de gebruikers die je hebt toegevoegd. Het is mogelijk om meerdere moderators te hebben. Een moderator heeft extra rechten. Planning voor sessie Je hebt de mogelijkheid om een sessie toegang te beperken op basis van datum & tijd. Voltooide activiteiten Standaard heb je 3 keuzes: Voltooide activiteiten niet aanduiden: geen voltooiingscriteria Gebruikers kunne de activiteit manueel als voltooid markeren. Toon activiteit als voltooid als aan de voorwaarden voldaan is. Bij de laatste optie heb je een aantal mogelijkheden, deze kunnen gecombineerd worden gebruikt. Bekijken vereist. Aanwezigheid vereist: de leerling/cursist moet de bijeenkomst bijwonen. Vul eventueel in het aantal minuten. Betrokkenheid vereist: Tijdens openbare chat evenement In gesprek zijn (praat evenement) Moeten hun hand een keer hebben opgestoken (dit is een gebeurtenis) Mee doen aan poll stemmingen Emojis gebruiken. Voltooien voor een bepaalde datum LET OP: Niet alle BBB servers werken met tracking informatie waardoor aanwezigheid en betrokkenheid vereist mogelijk niet werkt. Wanneer je leverancier: Sebsoft is, werkt dit WEL. Overige instellingen Zoals alle andere Moodle activiteiten en bronnen heeft deze plugin aanvullende instellingen zoals: Algemene module-instellingen Beperk toegang Tags: toont alleen wanneer deze aanstaat op de omgeving. Competenties: Toont alleen wanneer het competentieframework aan staat op de omgeving. Klaar? Klik op bewaar de wijzigen en toon
-
BBB mogelijkheden in Moodle
Belangrijk: de Activiteit BigBlueButton moet toegevoegd zijn aan de cursus vóórdat gebruikers toegang kunnen krijgen. Klik hier voor de instructies: toevoegen activiteit. Naar de virtuele klasruimte gaan Je komt in de virtuele klasruimte door te klikken op de knop Deelnemen aan sessie. In de virtuele klasruimte Sommige dingen zijn makkelijker uit te leggen in een video. In de onderstaande video laat ik onder andere zien: Hoe werkt het aanzetten van de microfoon en camera. Welke mogelijkheden voor een presentatie heb je. Het gebruik van polls. Het gebruik van break-out rooms.
-
BBB: waar hou je rekening mee tijdens een sessie
Wanneer je net overgaat van offline naar online classrooms is niet alleen voor jouw, maar ook je docenten en cursisten een spannende ervaring. Hieronder vind je een aantal tips. Tonen van de presentatie. Niet elke virtuale classroom omgeving werkt hetzelfde als het gaat om het tonen van een presentatie. Bekijk dus vooraf goed wat er mogelijk is en maak een afweging van de voor -en nadelen. Over het algemeen heb je de volgende twee opties: Voordeel Nadeel Delen van het scherm Snel schakelen tussen presentatie, websites of video's. Vraagt "bandwidth" waardoor gebruikers met minder goede internet verbinding te maken krijgen met "haperingen". Uploaden van de presentatie Je hebt vaak geen problemen met het tonen van de presentatie. Animaties, video's en/of geluid in een presentatie wordt vaak niet getoond of afgespeeld. Het gebruik van een webcamera Webcamera's gebruiken is uiteraard een leuk ding, maar vraag je vooral af of dit een meerwaarde heeft voor de virtuele classroom. De reden hiervan is dat het gebruik van webcamera's extra "bandwidth" vraagt en kan leidde tot capaciteitsproblemen. Denk aan: haperingen, vastlopen van schermen of uit de virtuele omgeving "gegooid" worden. Over het algemeen genomen is het gebruik van webcamera's tijdens het geven van een presentatie meer een afleiding dan van toegevoegde waarde. De tip is dan ook om op dit soort momenten de camera's uit te laten zetten. De webcamera is met name handig op de volgende momenten: Bij de ontvangst - veel organisaties kiezen ervoor om standaard alleen de docent de webcamera te laat zien. Het zien van iemand stelt gebruikers over het algemeen gerust. Voorstel en/of vragen rondje. Het gebruik van een microfoons Een virtuele classroom zonder microfoon is niet voor te stellen, maar ze kunnen ook een storende factor zijn. Daarom is het handig om vooraf goed na te denken over de "huisregels" over het gebruik van een microfoon. Hieronder een aantal handige tips: Zorg dat de microfoons van cursisten uitgeschakeld zijn zodra ze de kamer binnenkomen. Vraag de cursisten om als ze een vraag hebben tijdens de presentatie, dat ze deze vraag eerst in de chat typen. Vraag de cursisten om hun microfoon in te schakelen wanneer ze een vraag hebben. Plan momenten in voor jezelf om de chat te lezen en vragen te beantwoorden. Bijvoorbeeld na elk onderdeel van de presentatie. De rol van een moderator De rol van Moderator is vaak de rol van de docent, echter adviseer ik je om zeker bij aanvang van de sessie te zorgen dat je met minimaal 2 personen bent. De docent - deze kan zich dan rustig voorbereiden en klaar maken voor de training. De docent begint de les op het afgesproken tijdstip. Wacht niet op laatkomers! Een begeleider - biedt eventueel via privé chat extra ondersteuning aan gebruikers of neemt telefonisch contact op met "laatkomers" om te controleren of ze opstart problemen hebben. De begeleider vertrekt in principe pas wanneer de docent aangeeft dat dit mogelijk is, spreek eventueel met elkaar een signaal af. Wanneer je met groepen boven de 10 personen bent, zie je vaak dat de begeleider de hele sessie aanwezig bent. De begeleider monitort dan de chat op vragen en beantwoord deze eventueel nog voordat de docent dit hoeft te doen. In deze situatie zie je ook vaak dat de docent en moderator een eigen chat kanaal hebben in de tool waar ze met elkaar in contact staan. De docent monitort in dit geval dus NIET de chat en beantwoord alleen vragen op aangeven van de begeleider. Hoe maak ik een virtuale classroom interactief? Uiteraard werkt dit anders dan in een klassikale sessie. Je kunt niet zomaar een groepje naar de gang sturen, maar dat wil niet zeggen dat je bijvoorbeeld individuele opdrachten kunt geven. Sommige virtuale classroom tools zoals BigBlueButton hebben extra mogelijkheden denk aan: "break-out": in deze rooms kunnen "kleine" groepjes dan zelfstandig aan het werk zetten. Een poll te houden, waarmee je snel een vraagstelling kan "toetsen". Een whiteboard waar samen op "gewerkt" kan worden. Hoe bereid ik mijn docent(en) goed voor? Denk eerst als organisatie goed na over hoe je virtuele classrooms zou willen gebruiken. Maak hier een blauwdruk van en nodig je docent(en) uit om een virtuele classroom bij te wonen. Laat de docent(en) eerst als cursisten een virtuele classroom ervaren vóórdat je ze moderators maakt. Dit geeft hun een juist beeld van de ervaringen die er zijn. Hoe bereid ik mijn cursist(en) goed voor? Wees in je communicatie duidelijk over hoe ze bij de virtuele classroom kunnen komen. Vertel vooraf of het gebruik van een webcam en/of microfoon noodzakelijk is. Biedt cursisten eventueel de mogelijkheid om in te bellen (mits je virtuele classroom tool dit toelaat). Wijs cursisten erop dat ze hun laptop/computer moeten verbinden met het internet via een bekabelde verbinding. Wifi is vaak NIET snel genoeg.
-
BBB voor sitebeheerders
Om BigBlueButton in Moodle te gebruiken heb je 2 dingen nodig: De Moodle Plugin BigBlueButton BN: https://moodle.org/plugins/mod_bigbluebuttonbn Een webserver met daarom de BigBlueButton software: https://bigbluebutton.org/ Let op: meeste gecertificeerde Moodle Partners hebben een overeenkomst met BBB over het gebruik van hun services. Instellen op siteniveau Je stelt BigBlueButton in op sitebeheer niveau via: Sitebeheer >plugins > Activiteitenmodules > BigBlueButtonBN Algemene configuraties Je kunt de plugin installeren en gebruik maken van de de Test services van BigBlueButton, dit geeft je een idee hoe het systeem werkt. Deze gegevens zijn NIET bedoeld voor daadwerkelijk gebruik! Alleen dus voor TESTEN! Configuration for Record meeting feature Standaard staat de mogelijkheid om een sessie op te nemen aan. Als beheerder heb je nog een aantal andere opties om aan te zetten, die docenten/moderators kunnen helpen. Bijvoorbeeld: standaard kan een gebruiker zien dat een docent cq. moderator de sessie opneemt. Wanneer je dit niet wilt, kun je de optie kiezen om de opname knop helemaal te verbergen (1) of dat de docent/moderator kan kiezen om de knop wel/niet te tonen (2) . Configuration for "import recording" feature Wanneer je de mogelijkheid om opnames te bewaren dan kan het handig zijn dat je een opname bijvoorbeeld in een andere cursus met behulp van een activiteit toe te voegen. Configuration for "showing recording" feature Met de onderstaande instellingen kun je als sitebeheerder bepalen of er extra opties zijn ten aanzien van de opname functie voor de docenten/moderators. Configuration for "wait for moderator" feature Docenten/moderators hebben de mogelijkheid om te bepalen of cursisten/deelnemers moeten wachten om toegang te krijgen tot een virtuele klasruimte of niet. Als sitebeheerder kun je bepalen of deze functie standaard aan staat, docenten/moderators deze kunnen bewerken én wat de wacht periode is. Configuration for "Voice bridge" feature Standaard zullen gebruikers de microfoon van hun computer/laptop of mobiele device gebruiken, echter heeft dit als nadeel dat dit ten koste kan gaan van de kwaliteit en ervaring van de virtuele klasruimte. Indien gewenst kun je gebruik maken van een functie die heet "voice bridge". De voice bridge is een telefoonnummer dat gebruikers kunnen bellen om zo mee te luisteren en mee te doen in de virtuele klasruimte. Configuration for "Pre-upload presentation" feature Standaard komt de installatie met een presentatie van BigBlueButton, maar als sitebeheerder kun je ook je eigen standaard presentatie uploaden. Denk bijvoorbeeld aan een "quick guide" voor docenten/moderators met een "Whiteboard" pagina. Configuration for "User limit" feature Deze optie is met name handig als je eigen BBB server hebt óf als je vaste afspraken hebt over het aantal gebruikers die tegelijk in een nieuwe klasruimte mogen gaan. Participant configuration Bepaal als sitebeheerder welke ROL in de cursus standaard de moderator rol is. Configuration for "send notification" feature Standaard stuurt de leeromgeving een bericht wanneer een BigBlueButton activiteit is toegevoegd of bijgewerkt. Configuration for "mute on start" feature Bepaal hier als sitebeheerder of de microfoon van gebruikers standaard uit staat wanneer ze binnenkomen óf dat dit bij de instellingen te bepalen is door de docent/moderator. Configuratie voor uitgebreide mogelijkheden Als laatste heb je nog de mogelijkheid om notificaties wel/niet te tonen wanneer opname aan staat, of het registreren van meeting events*. Een meeting event kan zijn: een meeting is aangemaakt, een gebruiker is aangemeld, een nieuwe presentatie is geupload, een gebruiker heeft de kamer verlaten, er is een opname bezig etc. * Deze optie lijkt niet meer zichtbaar te zijn in de BBB versie release Maart 2020, je ziet het wel bij installatie maar niet meer als instelling.
-
BBB: Tip opbouw virtuele klass ruimte
Voorbereiding Vraag cursisten minimaal 10-15 minuten voor aanvang al in de Virtuele klasruimte aanwezig te zijn. Vraag om alle telefoons op stil te zetten (vergeet niet jezelf). Zet eventueel een muziekje aan terwijl iedereen wacht. Zet je presentatie klaar met de 1ste slide: De starttijd presenteert. Vraag ze te controleren of: Ze de muziek horen. Ze het scherm zien. Bevestig kan via openbare chat of status met duimpje omhoog. Opening Kondig aan dat je alle microfoons op dempen zet. Ga je webcamera's toestaan? Vertel dan wat er moet gebeuren wanneer mensen problemen ervaren met de verbinding. Te veel webcamera's kan zorgen voor vervelende ervaringen bij andere gebruikers. Bij voorkeur alleen de docent de webcamera aan laten zetten. Ga je scherm delen? Doe dan even een korte check of dat voor iedereen ook werkt. Ga kort door het scherm heen: Waar zit de openbare chat. Gebruik gedeelde notities om aantekeningen te maken. notities worden achteraf gedeeld in de leeromgeving. Hoe doe je een privé chat. Hoe wijzig je status. Huisregels: Heb je een vraag, wijzig je status naar handje omhoog. Wacht op het signaal van de docent. De docent zal je microfoon van dempen halen zodat je kan spreken. Wanneer zijn de pauzes en hoelang duren deze. Ga je de sessie opnemen? Geef aan wat er met de opname gebeurd. Vraag toestemming om op te nemen via de peiling i.v.m. de AVG. Als er NEE zijn, mag je dus GEEN opname doen. En nu ga je beginnen Maak een uitdraai van de deelnemers die er zijn. Praat rustig. Vraag regelmatig of het tempo goed is. Scherm delen? Vraag altijd even of iedereen het ziet (Denk aan status: duimpje op, duimpje laag). Ga je gebruikers in een break-out room zetten, geef ze vooral duidelijk instructies: Hoelang ze in de break-out room zitten en dat je automatisch terug in de hoofdruimte komt. Dat je gevraagd wordt opnieuw audio verbinding te maken. Hoe de groepsindeling gaat. Welk resultaat je verwacht. 1 persoon presenter zal zijn, en die kan de whiteboard functie aanzetten. (denk eraan dat voordat je gaat publisheren je presentatie een WIT vel heeft!) Gebruik van samenwerkingnotities. Dat als je deze wilt presenteren dat je een export / screenshot moet maken om deze vervolgens te kunnen delen met de andere. Afsluiting Geef een korte samenvatting van wat er gedaan is. Leg uit wat je verder verwacht, bijvoorbeeld dat ze hun case moeten uitwerken en moeten uploaden in de omgeving, of dat er een toets klaar staat. Maak een uitdraai van de gebruikers die er zijn Leg uit hoe je de ruimte kunt verlaten. Maak voordat je zelf de ruimte verlaat: Een uitdraai van de deelnemers. Maak een export van de openbare chat. Maak een export van de samenwerkingsnotitie. Sluit de ruimte af.
-
BBB: FAQ
INHOUDSOPGAVE Ondersteunde webbrowsers Geen connectie met microfoon en/of webinar Video Haperingen Wil niet starten Geeft error Schermdelen Is het overnemen van een scherm mogelijk bij schermdelen? Waarom heb ik geen audio bij schermdelen? Hoe kan ik de openbare chat "modereren"? Welke webbrowser kan ik het beste gebruiken? Break-out rooms Is het mogelijk om na het aanmaken van een brainstormruimte als deelnemer te wisselen? Kan ik nieuwe deelnemers toevoegen aan een Brainstorm ruimte wanneer ik géén vrije keuze heb gegeven? Kan ik content mee nemen naar de hoofdkamer Kan ik een break-out room opnemen? Kan een cursist contact zoeken met de docent? Ik wil de BBB virtuele ruimte in een andere taal dat Nederlands tonen Zijn er meer instructies over BBB? Instructie tekst vertaling Ondersteunde webbrowsers Bij LT&C gebruiken we de HTML5 versie van de BBB software. Dit kan inhouden dat NIET alle webbrowsers deze ondersteuning bieden. De webbrowsers die momenteel HTML5 actief geïntegreerd hebben zijn: Desktop/Laptop: Chrome or Firefox (latest versions) Mobile iOS (12.2+): Safari Mobile Android (6.0+): Chrome Internet Explore ondersteund géén HTML5. Als je de nieuwe versie van EDGE op je device hebt staan, dan zal dit wel werken. Let hier dus goed op. Geen connectie met microfoon en/of webinar Je cursist meldt dat hij of zij géén connectie kan maken met microfoon. Error melding 1020 of 1007. Vraag de cursist om het te proberen op een andere computer/laptop of device óf vanuit een ander "internet" punt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de WIFI connectie extra firewall beschermingen heeft waardoor dit probleem kan ontstaan. Video Haperingen Voor BBB raden we een minimale verbinding aan van 1Mbits download en 0.5Mbits upload. Gebruikers kunnen hun actuele snelheid testen via: https://www.speedtest.net/ Wil niet starten Controleer of je webbrowser toestemming heeft om een webcamera te mogen opstarten voor de BBB omgeving. In Chrome herken je dit aan het webcamera icoontje aan de rechterkant in de adresbalk. Goed Fout Oplossing Klik op het webcamera icoontje Selecteer de bovenstaande optie " [xxxURL BBB] altijd toegang tot je camera geven" Geeft een error melding: Kan mediaserver niet vinden Beëindig je virtuele klasruimte, en start deze opnieuw op. Het kan zijn dat je op een server bent uitgekomen die eigenlijk al bijna aan zijn maximaal gebruikers zit. Let op: je moet dus niet afsluiten met het kruisje, maar de sessie echt beëindigen/verlaten! Schermdelen Is het overnemen van een scherm mogelijk bij schermdelen? Nee, het is niet mogelijk om via BigBlueButton schermdelen, het scherm van iemand anders over te nemen. Waarom heb ik geen audio bij schermdelen? Audio komt via verschillende kanalen binnen. Niet alle webbrowsers hebben dezelfde manier om hiermee om te gaan. Hierdoor ondersteunt BBB op dit moment nog geen audio van screensharing of gedeelde video url's. Het is nog niet bekend wanneer dit wel zal gaan gebeuren. Hoe kan ik de openbare chat "modereren"? Je hebt géén mogelijk om een chat bericht dat niet gewenst is te verwijderen door de gebruiker. Je zal dit pragmatisch moeten oppakken door: Vooraf duidelijk aangeven wat de bedoeling is van de chat en dat misbruik leidt tot bijvoorbeeld verwijdering van de webinar. De chat te exporteren, en daarna leeg te maken zodat opnieuw gebruikt kan worden. Eventuele belangrijke berichten /vragen uit de chat kunnen dan gelezen worden in het tekst bestand en eventueel gekopieerd worden in de openbare chat voor hergebruik. Welke webbrowser kan ik het beste gebruiken? Om te zorgen dat BigBlueButton een hoge kwaliteit aan audio, video en scherm delen kan leveren, heeft het een ingebouwde ondersteuning voor "web realitime communicatie bibliotheken". De technische term is WebRTC. WebRTC is standaard ondersteund door alle grote webbrowsers zoals Chrome, Firefox, Safari en Safari Mobile. Voor het beste resultaat op desktops en laptops wordt Chrome en Firefox aangeraden. Werk je met een Chromebook, gebruik dan de ingebouwde Chrome browsers. De ondersteuning van WebRTC in een browser wordt steeds meer gebruikt. Microsoft heeft onlangs een nieuwe versie van Microsoft Edge uitgebracht die het Chromium open source project gaat ondersteunen. Dit houdt in dat Windows 10 computers die gebruik maken van deze nieuwe versie van Edge, met 1 druk op de knop BigBlueButton kan gaan gebruiken. Note: wil je BBB gebruiken op je tablet en/of telefoon? Gebruik dan een van de aangeraden browsers! Break-out rooms Is het mogelijk om na het aanmaken van een brainstormruimte als deelnemer te wisselen? Ja, wanneer je de ruimtes vrij laat kiezen is dit mogelijk. De brainstormruimte is een aparte tab in je webbrowser. De deelnemer moet dan uitloggen (1) uit de brainstorm ruimte via de "puntjes" rechtsboven in het BBB scherm. Vervolgens kan de deelnemer in het hoofdscherm via de optie Brainstormruimtes toetreden tot een kamer. Door te klikken op deelnemen aan kamer (2). Scherm 1 Scherm 2 Kan ik nieuwe deelnemers toevoegen aan een Brainstorm ruimte wanneer ik géén vrije keuze heb gegeven? Ja, wanneer iemand in de rol van Moderator staat kun jij via Gebruikers > Radartje > Brainstormruimte uitnodiging de nieuwe deelnemers toevoegen. Kan ik content mee nemen naar de hoofdkamer Nee, dit is op dit moment nog niet mogelijk. Kan ik een break-out room opnemen? Nee, dit is op dit moment nog niet mogelijk. Kan een cursist contact zoeken met de docent? Nee, dit is alleen mogelijk wanneer je als docent in alle ruimtes aanmeld. Er wordt een apart scherm geopend waardoor je de chat kunt monitoren. Ik wil de BBB virtuele ruimte in een andere taal dat Nederlands tonen De BBB virtuele ruimte pakt de taal die ingesteld is bij de webbrowser. Stel dus dat iemand de Engelse of andere taal heeft ingesteld bij de webbrowser, dan zal de virtuele ruimte in de Engelse of de gekozen andere taal worden getoond. Als BBB de taal van de browser niet herkent, dan toont BBB standaard in de Engelse taal. Zijn er meer instructies over BBB? Ga dan naar https://support.blindsidenetworks.com/hc/en-us/categories/360000379651-BigBlueButton-HTML5 Instructie tekst vertaling Het is mogelijk om je eigen 'introductie/welkomst' tekst te tonen in de virtuele ruimte, met uitzondering van het gekadered punt 3. Dit komt vanuit de server. Zie hieronder waar je1 en 2 kan aanpassen Sitebeheerders kunnen een standaard tekst plaatsen bij de plugin instellingen en deze kan (mits aangegeven) door een Docent aangepast worden bij de BBB instellingen. Een sitebeheerder kan ook (optie 2) de standaard tekst in de taalbestanden (stringindentificatie: mod_form_field_welcome_default.) aanpassen zodat je verschillende standaard teksten kan hebben voor bv de Nederlandse als Engelse taal. Als je als docent hebt ingeschakeld dat een sessie wordt opgenomen, wordt deze tekst automatisch getoond. Deze tekst kan ook via de taalbestanden worden aangepast zodat het beter past in de communicatiestijl van jouw organisatie. Ook deze taalstring reageert op de taal keuze bij het profiel, cursus en/of activiteit. Deze tekst kun je NIET aanpassen, en zal géén rekening houden met de taal keuze bij profiel, cursus en/of activiteit mits hier bij de BBB server configuraties rekening mee gehouden. Voor klanten van LT&C die gebruik maken van de BBB dienstverlening van LT&C, wij hebben dit als PRB-130 geregistreerd en verzoek tot wijziging ingediend bij de leverancier.
-
BBB: promoveren van gebruikers
Als Moderator kun je een gebruiker promoveren in je BBB sessie naar Presentator of Moderator. Een Presentator kan: Een peiling starten. Een presentatie uploaden. Een externe video delen. Scherm delen. Het whiteboard gebruiken. Het whiteboard inschakelen voor meerdere gebruikers. Een Moderator kan: Een peiling starten. Een presentatie uploaden. Een externe video delen. Scherm delen. Het whiteboard gebruiken. Het whiteboard inschakelen voor meerdere gebruikers. Een opname starten. Een gebruiker degraderen. Een gebruiker verwijderen uit de sessie. Een gebruiker presentator maken. Een gebruiker moderator maken. Een vergadering beeïndigen.
-
BBB: whiteboard tekst typen
Klik in de gereedschap optie (het handje) op de “T”. Ga je naar het “presentatie” scherm. Klik vervolgens met je linkermuisknop op het scherm. Sleep je muis terwijl je muisknop in houdt naar de rechterhoek. Laat de muis los. Typ je tekst.